Avagy egy hobbista tévelygései

Kiwi Madár

Kiwi Madár

A szerkocsi

2015. július 18. - Kiwi Madar

 

Kicsiny falunkban Hosszúhetényben áll egy öreg szerkocsi az egyik téren. Mikor ideköltöztem és először megláttam, egyből meg akartam örökíteni. Persze az akkor készült felvétel egy egyszerű kattintás volt.

Mikor elkezdtem a fejlődés igényével fotózni, egyből kézenfekvő volt, hogy ő lesz az első „projektem” alanya. Kicsit nagyzolás a „projekt” kifejezés, mégis ezt fogom használni a jövőben, mert jobb nem jut eszembe és végül is amiket itt bemutatok, azok egy része valóban projekt szerű. Időközben az is körvonalazódott, hogy HDR-ben fogom megörökíteni a modellemet. Lássuk, milyen feladatokkal szembesültem.

Egy kis történelem

A szerkocsi eredetileg is a faluhoz tartozott. Nem messze tőlünk volt valamikor az a tűzoltószertár, ahol a bevetésre várva pihent. Az épületegyüttest eladták, ekkor találtak rá a szerszámra. Csak később hozták rendbe és állították ki jelenlegi helyére. A tűzoltószertár helyén ma egy kisbolt és egy dohánybolt üzemel.

A kocsi egy régi kor mementója. Szeretem a történelmet és még inkább szeretem a múlt tárgyi emlékeit.

A kép

Először azt szerettem volna kideríteni, milyen napszak áll a legjobban a tűzoltókocsinak. Sokszor meglátogattuk különböző időpontokban és számomra a naplemente tetszett a legjobban. Alapvetésként mi felírtuk a nem létező fotós kisokosunkba az alábbi sort:

„A fények napfelkelte és napnyugta körül a legszebbek.”

Nálamnál komolyabb fotósok már megírták/mondták, hogy a fotózáshoz a legjobbak a szórt fények, tehát nem mi találtuk fel a kanálban a mélyedést. Emlékszem, régen leginkább 10:00 és 15:00 között fotóztam, ami a mai fejemmel nagyon nagy hibának tűnik. A fények valahogy „kemények” ebben az időszakban (nyáron mindenképpen) és ettől valahogy olyan semmilyennek festenek a fényképek. Persze ilyenkor is lehet jó képeket készíteni, de a magam részéről már szívesebben fényképezem reggel és este. Ez egyébként a munkaidőmbe is beleilleszthető.

Miután kijelöltem a napszakot, igyekeztem megtalálni a legjobb szöget, az ábrázolásra. Ezelég sokáig eltartott, sokszor jártunk ott napnyugta idején és többször körbe is fotóztam. Volt, hogy csak egy kis szegletét (például a vonórúd egy rögzítőszemét) amihez drága feleségemnek Emesének a türelme is kellett, amit nem tudok elégszer és méltó módon megköszönni neki. Végül a kocsi jobb hátsó oldala tűnt nekem a legideálisabbnak, mert így a kocsi jobban érvényesülni tudott a képen és nem nyomták el a falu házai.

A következő kérdés az volt, milyen módon lehetne a legjobb képet elkészíteni. A kiválasztott pozícióm és időpontom ugyanis ellentétben álltak egymással. A kiszemelt szögben még naplementekor is erős ellenfénnyel kellett számolnom, ami miatt vagy a kocsi látszik és kiég az égbolt, vagy az ég látszik jól és a kocsi bukik be. Egy kollégám, aki szintén fotózik ajánlotta a HDR technikát. Ennek lényege, hogy készítünk legalább 3, de inkább 5 képet a témánkról, melyek közül az egyik jól exponált, a többi adott fényérték lépésenként alul, illetve felül exponált. Más szavakkal készítünk egy (jelen esetben) 5 fotóból álló exposorozatot -2, -1, 0, +1, +2 fényérték eltolással. Az így kapott képeket egy direkt erre a célra készített célszoftverrel aztán „összefésüljük” és lesz egy képünk, ahol minden elem megfelelően látszik. Tájképeknél például igazán pompás eredményeket lehet ezzel a módszerrel elérni. Ami a HDR képeknél nagyon fontos, hogy mindig állványról fotózzunk!

Ekkor szembesültem az első nagyobb akadállyal. A HDR kép készítés ma már elég sok fényképezőgépben szerepel mint funkció. Csak be kell állítani, hogy hány fényértékkel eltolt expósorozatot szeretnénk és hány képből, a többit a gép elintézi az expó gomb lenyomása után pár pillanat alatt. Igazán egyszerűnek tűnik, azonban a Nikon mérnökei úgy gondolták, a D3300 tulajoknak erre nincs szükségük.

Persze nem kell kétségbe esni, manuális módban az expozíciós idők módosításával, vagy az „expozíciókompenzáció” menüponttal így is meg lehet oldani a feladatot, viszont tájképeknél így komoly kompromisszumokra kényszerülünk, ugyanis míg elvégezzük a szükséges beállításokat az expozíció eltolására, addig a fránya felhők (az együttműködés teljes hiányát mutatva) szépen odébb kúsznak, ezért aztán igen furcsa eredmények születhetnek. Ebből fakadóan olyan napot kellett választanom a projektre, amikor egyáltalán nem, vagy csak kevés felhő van az égen. Emellett nagyon óvatosnak kellett lennem, mert fennállt a veszélye, hogy míg változtatok a záridőn, elmozdítom a gépet. A siker érdekében beszereztem a infra távkioldót is, hogy minimálisra csökkentsem a géphez nyúlás szükségét, ezáltal az elmozdulást is. Úgy éreztem, minden egyben van már a képhez, már csak az ideális pillanat kell.

Közben fejben sokat „dolgoztam” a képpel, igyekeztem még csiszolni rajta, hátha beugrik valami új, amit bevonnék a „munkába”.

A héten aztán eljött, amire vártam. Kánikula, 40 fok és felhőnek még csak hírmondója sem volt az égen. 20:15 és 20:45 között volt az ideális időpont. Kimentem hát „felszereltem” és elkészítettem az exposorozatomat. Mint utóbb kiderült, sikerült elmozdulás nélkül végrehajtani az „akciót”. Készítettem még a kocsi oldalán látható évszámról is egy sorozatot.

Hazamentem, kicsit utómunkáztam a RAW fájlokon, majd nekikezdtem az összefűzésnek. Ehhez a Luminance HDR nevű programot választottam, mert ingyenes és elérhető Linux operációs rendszer alatt is. /A Linux alatt használható ingyenes programokról későbbiekben még lesz szó itt/.

Végül két leképezési művelet eredménye tetszett a legjobban. A Mantiuk '06 és a Flattal. Viszonylag gyorsan el is készült a kép.

szerkocsi1b.jpg

szerkocsi2b.jpg

A Flattal inkább valós érzetet ad, a Mantiuk '06 pedig számomra kicsit retrós érzetű, ami szerintem a leginkább illik az öreg szerkocsihoz.

A képre kattintva a képek megtekintehetőek eredeti méretben.

Amit ma már másképpen csinálnék és amiért valószínűleg vissza fogok még térni:

  • A kábeleket jó volna valamilyen módon "kikomponálni a képből.
  • Szeretnék még érdekes nézőpontokat találni a járművön.

Észrevételeket és véleményeket örömmel fogadok.

A bejegyzés trackback címe:

https://kivvimadar.blog.hu/api/trackback/id/tr487633726

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása