Avagy egy hobbista tévelygései

Kiwi Madár

Kiwi Madár

Fotófeldolgozás Linux alapokon

2015. július 29. - Kiwi Madar

Immáron (durván) 4 éve használok otthon Ubuntu Linux (néha más disztribúció) operációs rendszert. Mindössze csak azért, mert képességei kielégítik az igényeimet és ráadásul ingyenes. Lehet, hogy ez csak engem érdekel, de számomra fontos, hogy amit használok, azt legálisan tegyem. :-)

Alant végigveszem, szerintem mire lehet szüksége egy hobbistának és hogy ezekre milyen Linuxos (hehe... Linux OS) alternatíva áll rendelkezésre.

Először is vegyük végig, mire lehet szükségünk:

- Képszerkesztő program (Adobe Photoshop alternatíva)

- RAW editor szoftver (Adobe Lightroom alternatíva)

- HDR képek készítéséhez egy alapszoftver (Photomatix PRO alternatíva)

Lássuk sorrendben a programokat. Előre bocsátom, a felsorolásom közel sem teljes. Csak azokról tudok nyilatkozni, amelyeket magam is használtam / használok és kipróbáltam. Előfordulhat, hogy valaki ismer más programokat is, ebben az esetben hozzászólásban szívesen fogadom az új ismeretet.

Képszerkesztő

Erre a feladatra szinte egyértelmű a válasz: GIMP. Linux alapon nincs is nagyon más lehetőségünk. Ez az ingyenes képszerkesztő egyre ismertebb - és leginkább ingyenes - helyettesítője a Photoshop-nak. Tudásban és képességekben nem kell szégyenkeznie, habár azt be kell ismerni, hogy a Photoshop ergonómia terén messze viszi a prímet, plusz van néhány olyan funkciója, amit a GIMP nem tud kiváltani, bár szerintem a mezei felhasználó (like me) ebből nem sokat érzékel. A felülete első, második, sőt harmadik blikkre is nagyon szokatlan, de idővel bele lehet rázódni a készségszintű használatba.

RAW szerkesztő

Ezen a téren elég széles választék áll rendelkezésünkre. Mindjárt ott a GIMP egy beépülő addon-ja az UFRaw, amelynek segítségével alapvető műveleteket végezhetünk RAW fájljainkon és egyből vihetjük is be a GIMP-be. Kezdetnek jó, de egy idő után nekem hiányzott egy két dolog, amihez kifejezett specifikus programot kerestem.

Itt lépett a képbe a két szoftver a RAW Therapee és Darktable. Mindkét program alkalmas a nyers képfájlok kidolgozására. A magam részéről a RAW Therapee mellett döntöttem, mert nekem otthonosabb volt, illetve a jpg végeredménnyel is elégedettebb voltam. Érdemes kipróbálni mindkettőt és a tapasztalatok alapján dönteni, kinek melyik tetszik. Nem érzem magam arra felkészültnek és feljogosítottnak, hogy technikai szinten mondjak verdiktet bármelyik fölött.

HDR készítő

Egy korábbi bejegyzésemben írtam már a HDR-ről. Erre a feladatra a Luminance HDR programot használom. Egyelőre én más alternatívát nem találtam erre, sőt összehasonlítási alapom sincs más (pl Photomatix PRO) programokhoz képest, mert nem használtam a Luminance-on kívül mást.

 Mindegyik program nagy előnye a már unalomig ismételt ingyenesség mellett, hogy mindegyikük multiplatform, azaz Linux / Mac OS / Windows alól is elérhetőek, ezért lényegében bárki számára használhatóak.

A programok mélyebb használatáról nem szeretnék írni. Először is azért, mert én is csak most tanulom ezek használatát, emiatt nem érzem magam feljogosítva erre, másrészt a Google segítségével szinte végtelen számú tutorialt érhetünk el az interneten, azt pedig végképp nem szeretném, hogy ezekből táplálkozva írjak bármit is.

Összegzésül elmondható, hogy nem kell aggódnunk, ha az operációs rendszerünk nem egy nyílászáróról van elnevezve, lehetőségünk (nem tudom említettem-e már ingyenesen) mindig van.

Utógondolat: Nem szeretném, ha úgy tűnne, lenézem a nem Linux operációs rendszert használókat! Nagyon szeretem a Linux-ot, ez talán az írásomból is látszik, de mindenki abból főz, amije van. Az "enyhe" tv-shop-os hangsúlyozás az "ingyenes" mivolta mellett csupán egy humorforrás szeretett volna lenni, kérem kezelje így mindenki.

Források:

http://ubuntu.hu

http://gimp.hu

http://rawtherapee.com/

http://www.darktable.org/

http://qtpfsgui.sourceforge.net/

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kivvimadar.blog.hu/api/trackback/id/tr1007657086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása